نوشته شده توسط : setayesh

بیایید نقش اینترنت اشیا را در افزایش امنیت منزل و محل کار بررسی کنیم. همان‌طور که می‌دانید در خانه‌های معمولی و غیرهوشمند، درب‌ها معمولا با قفل و کلید باز و بسته می‌شوند. وقتی شما درب را قفل می‌کنید و می‌روید، تا زمانی که برگردید مطلع نمی‌شوید که چه وقایعی در پشت درب شما اتفاق افتاده است. ممکن است در صورت بروز دزدی یا ورود غیرمجاز، همسایه‌ها به شما اطلاع دهند. با این حال اگر در محله خلوتی زندگی می‌کنید، این احتمال وجود دارد که وقتی از سفر یا محل‌کار برمی‌گردید با خانه خالی روبرو شوید!

اما وقتی از قفل هوشمند درب، که یکی از اجزای اینترنت اشیا در یک خانه هوشمند است، استفاده می‌کنید، همه‌چیز فرق می‌کند. در این حالت، وقتی از خانه بیرون می‌روید درب بسته می‌شود و سپس شما می‌توانید با نرم‌افزاری که روی گوشی خود نصب دارید، وضعیت درب را از راه دور بررسی کنید. اگر فردی قصد ورود غیرمجاز به خانه شما را داشته باشد، سنسورهای نصب شده روی درب و پنجره این را متوجه می‌شوند و با ارتباط با قفل ریموتی، زنگ هشدار را به صدا درمی‌آورند. همچنین تغییر وضعیت درب‌ در هنگام بازشدن آن، از طریق نرم‌افزار نصب‌شده روی گوشی، به شما اطلاع داده می‌شود. شما می‌توانید با پلیس تماس بگیرید (البته در بسیاری از مواقع، سیستم هوشمند خودش مراجع ذی‌ربط را مطلع می‌کند). حتی می‌توانید درب‌ها و پنجره‌ها را از راه دور بر روی فرد متجاوز قفل کنید تا پلیس برسد.

همان‌طور که می‌بینید تجهیزات اینترنت اشیا می‌توانند تا حد زیادی امنیت خانه شما را زیاد کنند. اما این یک روی سکه است. روی دیگر آن این است که امنیت اینترنت اشیا ممکن است توسط هکرها مورد تهدید قرار بگیرد.

اینترنت اشیا (IoT) شبکه‌ای از اشیاء فیزیکی است که به حسگرها، نرم‌افزارها و سایر فناوری‌ها مجهز شده‌اند. این «چیزها» که به اینترنت متصل هستند، می‌توانند داده‌های خود را با سایر دستگاه‌ها و سیستم‌های متصل از طریق شبکه مبادله کنند. همچنین اطلاعات در اینترنت اشیا تجزیه و تحلیل شده و در انتها اقدام نهایی انجام می‌شود. این اقدام ممکن است یک فرآیند خودکار باشد، یا پیامی باشد که به کاربر فرستاه می‌شود تا اقدامات لازم را انجام دهد. با این حال بسیار از افرادی که می‌دانند Iot چیست، در مورد امنیت اینترنت اشیا نگران هستند. اما واقعا امنیت اینترنت اشیا چقدر است؟ چطور می‌توان آن را زیاد کرد؟ برای این‌که پاسخ این سوال‌ها را بدانید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

امنیت اینترنت اشیا چقدر است؟

این سوال را می‌توان با دو رویکرد مختلف پاسخ داد. از یک طرف اینترنت اشیا راه‌حل‌هایی را ارائه داده است که امنیت خانه را بالا می‌برد و از طرف دیگر از آنجا که این سیستم با اینترنت کار می‌کند، ممکن است در معرض حمله و سوء‌استفاده هکرها قرار بگیرید. در اینجا این دو جنبه مختلف امنیت اینترنت اشیا را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

منبع : امنیت اینترنت اشیا چیست

 



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 | نظرات ()